GREBAŠTICA 22,3km

Staza Grebaštica

Oni koji su već upoznati sa stazama na ovome blogu znaju da je staza Grebaštica već jednom obrađena te da je tom prilikom u posljednjem pasusu posta najavljena njena modifikacija – „Ova relativno kratka staza definitivno ima potencijal da se skretanjima prema mjestima Široke, Kruševo ili Vinovac produži na 20-30 kilometara u formi kružne staze te tako postane staza za cjelodnevni izlet. Ako i kada nam uspije proći tu proširenu rutu, sa zadovoljstvom će vam biti prenzentirana na ovom blogu“.

Nakon proučavanja karata uspjela se pronaći mogućnost za dužu verziju staze uz ispunjavanje oba uvjeta kako bi se staza mogla uvrstiti u blog (prvi je minimalno 75% makadama, a dugi da se radi o kružnoj stazi). Staza je sa zaista kratkih 8,9km narasla na solidnih 22,3km. Dobar dio staze poklapa se sa već označenim biciklističim stazama od strane općine Primošten što olakšava snalaženje uz primjedbu da staze nisu do kraja dobro obilježene (bolje rečeno samo su polovično obilježene, jer na par ključnih mjesta nema znakova iako treba odati priznanje na dosad obavljenom poslu). Ono što se meni osobno ne sviđa kod načina na koji su definirane staze je da se većim dijelom ne radi o kružnim stazama već su jednostavno napravljene po sistemu točka A – točka B i natrag.

Krenim na stazu te za sam početak par korisnih informacija za one koji ne poznaju najbolje okolicu Šibenika. Biciklistička staza nalazi se u zaleđu Grebaštice. Mjesto Grebaštica nalazi se 13 kilometara od Šibenika Jadranskom magistralom u smjeru Splita. Kako biste došli do same staze potrebno je odmah nakon izlaska iz Grebaštice u pravcu Splita skrenuti lijevo prema mjestima Široke i Drage. Nakon samo 150-200 metara doći ćete do velikog proširenja s vaše desne strane gdje se možete parkirati i skinuti bicikle sa nosača. Dok budete prilazili ovom proširenju sigurno ćete uočiti znak s oznakom ulaska na biciklističku stazu.
Ranije je već spomenuto da je dužina staze 22,3 kilometra. Na makadam otpada 88%, a ostatak na asfalt te zanemarivi dio na beton kojim su sanirane vododerine na makadamu. Staza se vozi u pravcu kazaljke na satu te je to lakša varijanta, a oni koji su skloni izazovima mogu izabrati obrnuti smjer (po samoj elevaciji se vidi razlika u zahtjevnosti). Stazu karakterizira jedan dugi te par kraćih uspona.

Staza se može podjeliti u tri dionica. U prvoj dionici koja je duga 9 kilometara treba se popeti sa 3 na 275 metara nadmorske visine. Uspon je blag osim završnih 1,5 kilometra koji su nešto zahtjevni. U ovih 9 kilometra nekoliko je skretanja:
  • nakon 2,5km ide se desno
  • 3,4km od starta dolazi se do asflata te se skreće desno, vožnja asfaltom traje samo stotinjak metara. Ubrzo se ulazi se u lovište (zanemarite ako rampa zatvara prolaz)
  • 4,2km zanemarite cestu koja vodi lijevo (ako se greškom skrene vrlo brzo se shvati da je slijepa cesta
  • 4,4km skreće se lijevo (postoji signalizacija biciklističke staze)
  • 7,3km skreće se desno te slijedi oštar uspon s četiri sempentine (preko 10% nagiba)
Dalje se treba samo držati glavnog puta i na 9,0km se dolazi na najvišu točku staze od 275 metara.

Sada slijedi druga dionica staze u kojoj se prolazi kroz sela Vinovac, Kruševo i Široke u dužini od 7 kilometara:
  • prvo slijedi 1,0km dosta jake nizbrdice koja završava u Vinovac (10km vožnje). Ovo je najopasniji dio staze, jer osim što je strmo makadam je dosta rasut pa valja biti oprezan i ne bacati se na glavu. Tek što se uđe u Vinovac slijedi skretanje desno u pravcu Kruševa (postoje biciklističke oznake)
  • 10,8km skreće se lijevo
  • 11,6km skreće se desno (odnosno produžava se na sporedni put, staza je označena)
  • točno nakon 12km vožnje stiže se u Kruševo te slijedi 1,2km vožnje po cesti. U centru mjesta nalazi se veliki pano sa shemom biciklističkih i pješačkih staza. Na redu je vožnja po lokalnoj cesti (asfaltiranoj) u dužini od 1,1km
  • Na 13,1km skreće se desno na makadamski put, a ovo skretanje lako je prepoznati jer se samo par metara prije nalazi asfaltirani put. Sad se do sela Široke samo treba držati puta, a jedina dvobja da li treba skretati je na 14,5km gdje se produžava pravo
  • Ubrzo se stiže u Široke. Dolaskom u selo na 14,8km se skreće desno te slijedi 1,3km vožnje po asfaltu kojom završava druga dionica staze.
Na ovom dijelu asfalt je nedavno postavljen iako se ne vidi neki poseban razlog zašto je to napravljeno, jer ne postoji nikakvo naselje do kojeg put vodi. Vjerojatni razlog je lakši pristup do maslinika ili vinograda nekog lokalnog moćnika, tipično za nas.

Treća dionica započinje na 16,1km skretanjem lijevo na makadamski put. Ova dionica je suprotnost od prvi dionice, jer su sad na redu dvije velike nizbrdice koje će nas spusti sa 260m na početnih 3m nadmorske visine. U ovoj dionici jedan dio vožnje je po single tracku te meni osobno najbolji dio staze:
  • 16,6km odnosno nakon cca. 500m skreće se lijevo, a u slučaju da se greškom produži pravo već nakon 20m završava se na kraju „čorsokaka“
  • Slijedi vožnja po nešto zahtjevnijem makadamu (veći dio je single track), srećom nizbrdo, jer uzbrdo bi bilo vrlo zahtjevno te bi samo najspretniji prošli na bicikli
  • Na 17,9km dolazi se do posljednjeg skretanja gdje se ide lijevo, slijedi kraći uspon pa 2,5km po ravnome te završna nizbrdica od 1,3km s nešto više od 100m visinske razlike